وبلاگ

روستاگردی مهیج در طالقان

روستاگردی مهیج در طالقان

روستای زیبای کرکبود یکی از زیباترین جاهای دیدنی در منطقه طالقان در استان البرز، در فاصله ۱۳۵ کیلومتری غرب استان تهران می باشد، این روستای کوهستانی در بخش بالا طالقان شهرستان طالقان واقع شده است و ۲۲۷۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

کرکبود در شمال شرقی مرکز طالقان وبه فاصله ۵ کیلومتری از آن می باشد.

این روستا بخاطر نوع و شکل زمین و کوه های اطرافش و آبشار و چشمه معروفش به عنوان یکی از جاذبه های منطقه طالقان محسوب می شود.

آشنایی با روستای کرکبود طالقان

علت نام گذاری این روستا در دو روایت آمده است که در زیر به آن اشاره میی کنیم:

این دو روایت نسل به نسل بین اهالی دست به دست شده‌است. یکی به علت کبودی رنگ سنگ‌های این روستا که رنگ و جلوه ای منحصر به فرد به کوه‌های این منطقه داده است و زمانی که پوشش گیاهی روی کوه ها خشک شود ، کبود رنگ میشود، به همین دلیل روستا کر کبود نام گرفته است.

دیگری بر این اساس که در گذشته‌های دور دو امام زاده به نام‌های زید و ابراهیم که با هم برادر نیز بوده‌اند و در حال حاضر در این روستا تدفین یافته‌اند

مطالب مرتبط:

چادر مسافرتی

زندگی میکرده‌اند که دارای دو اسب به نام‌های کهر و کبود بوده‌اند که بعدها پس از مرگ این دو برادر اسم این روستا را کهروکبود و بعد کرکبود نامیدند.

از اطراف روستا اشیایی یافت شده است که گویا به سده چهارم مربوط هستند.

این روستا در بخش بالا طالقان قرار داشته و بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۷ نفر ( ۳۹ خانوار) بوده‌است.زبان مردم کرکبود زبان تاتی ایران است.

بخش طالقان در شش ماهه دوم سال بسیار پر بارش و سرد می باشد و در بازه های زمانی مختلف در طول زمستان حتی امکان تردد به برخی نقاط آن نیز وجود ندارد اما تابستان های طالقان بسیار معتدل و مخصوص سیر و سفر گردشگران می باشد.

آب و هوای روستای کرکبود نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای سفر به کرکبود بهترین فصل بهار و پاییز است.

برای رسیدن به این روستا باید از شهر طالقان عبور کنید و به منطقه بالا طالقان برید. از طریق جاده ای فرعی به دره کرکبود می رسید که روستای کرکبود پس از گذشتن از چند روستا در انتهای مسیر قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای کرکبود

جاهای دیدنی روستای کرکبود

 این روستا دارای دو چشمه به نام‌های جوهرچشمه و اِشکِس می‌باشد .

از زیبایی های روستای کرکبود طالقان می توان رودخانه ی جاری از کنار آن را نام برد.

شاید برایتان جالب باشد: پارچه برزنت

گرمابه در مرکز روستای کرکبود قرار دارد که اکنون مخروبه می‌باشد . رختکن حمام دارای چهار طاق نما می‌باشد که یکی از آن‌ها ورودی و دیگری مسیر ورود به گرمخانه بوده و دوتای دیگر محل نشستن می‌باشند.

از سمت راست ورودی به رختکن راهرویی به طول ۵/۱ متر وجود دارد که پس از چرخش به سمت چپ و طی راهرویی دیگر به طول سه متر به گرمخانه منتهی می‌شود.

در سمت چپ گرمخانه و پشت رختکن خزینه حمام قرار دارد و راه ورودی به آن با نرده مسدود شده‌است . برخی از طاقهای حمام نیم دایره و برخی نیز جناغی بوده و کلیه سطوح داخلی حمام با سیمان سفید اندود شده‌است .

آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی، در کف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را پدیدار می‌کند .

در این فضای بسته صدای آب اجازه شنیدن هیچ صدایی را به انسان نمی‌دهد. به کنار آبشار و به زیر صخره ها که دقت می کنیم حفره هایی را می بینیم که به صورت دکه های مجزا درآمده اند.

می گویند که این حفره ها در قدیم جایگاه خوشنویسان، نویسندگان و قرآن نویسان بوده است. در پایین و ادامه آبشار حوضچه‌های کوچک پر آبیست که برای آبتنی مناسب اند.

جاهای دیدنی روستای کرکبود

همچنین امکان آن را دارید که از اطراف به پشت آب آبشار بروید و خنکای جریانِ آب آبشار را احساس کنید. به طور کلی فاصله تهران تا آبشار کرکبود ۱۴۰ کیلومتر است.

وجود درختان سر به فلک کشیده که شاخ و برگ در هم تنیده اند و بر کوچه باغ ها سایه افکنده اند، زیبایی خاصی به این ناحیه داده است که دیدن آن ها برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است .

پست قبلی

همه آنچه درباره پارچه برزنتی باید بدانیم

پست بعدی

چند جاذبه جالب در سرعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهر برزنت

ما شما را با انواع کاربرد برزنت آشنا خواهیم کرد.

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
مشاوره شبانه روزی