وبلاگ

مناطق دیدنی اصفهان

مناطق دیدنی اصفهان

مناطق دیدنی اصفهان،اصفهان زیبای ما درست به اندازه نصف جهان، جذابیت دارد و قدم زدن در این شهر تاریخی چیزی از سفر به زمان کم ندارد. آشنایی با بناهای تاریخی اصفهان به مسافران این شهر تماشایی کمک می‌کند تا از دیدن جاذبه های مهم آن جا نمانند.

کاخ های معروف اصفهان

اصفهان در دوره‌های تاریخی مختلفی، پایتخت سلسه‌های گوناگون در ایران بوده و همین باعث شده تا کاخ‌های باشکوهی در زمان‌های مختلف در این شهر بنا شود. اما از میان آنها، سه کاخ از بقیه معروف‌ترند و به مهمترین جاذبه های اصفهان تبدیل شده‌اند. در ادامه این سه کاخ را که از بناهای تاریخی اصفهان نیز به شمار می‌روند به شما معرفی خواهیم کرد.

کاخ عالی قاپو اصفهان

با یکی از شاهکارهای معماری ایران، کاخ عالی قاپو آشنا شوید. این کاخ در ضلع غربی میدان امام (نقش جهان) قرار گرفته و یکی از بناهای دوره صفویه است.

کاخ عالی قاپو عضوی از مجموعه تاریخی نقش جهان محسوب می‌شود که نامش در فهرست آثار ایران در میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد.

عالی قاپو، عمارتی شش طبقه‌ است و در مجموع ۳۶ متر ارتفاع دارد. گچ‌بری‌ها و نقوش میناتوری این کاخ منحصر به فرد هستند و با وجود ناملایمات روزگار، هنوز هم به قوت خود باقی مانده‌اند.

از نکات قابل توجه در مورد کاخ عالی قاپو این است که از ایوان این بنا می‌توانید چشم‌انداز زیبایی را از میدان نقش جهان ببینید.

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون و نقاشی‌های بی‌مثالش را دیده‌اید؟ دیدن انعکاس تصویر خود در آینه‌کاری بی‌نظیر این عمارت را چطور؟

این بنای فوق‌العاده از مکان های دیدنی اصفهان است که در دوره شاه عباس اول و شاه عباس دوم صفوی در اصفهان ساخته شده و در میان باغی سرسبز و بزرگ قرار گرفته است.

مطالب مرتبط: برزنت

نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و آینه‌کاری‌های این کاخ بسیار زیبا و دیدنی هستند و گنجینه‌ای از نسخ خطی قرن چهارم هجری قمری و آثار دوران صفوی نیز در آن قرار دارد.

باغی که کاخ چهلستون در آن قرار گرفته است، از بهترین باغ‌های ساخته شده در دوران صفویه به شمار می‌رود و یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

این بنا ۲۰ ستون دارد، اما به دلیل انعکاس تصاویر آنها در آب، به ۴۰ ستون تبدیل می‌شوند و به همین دلیل این کاخ زیبا به چهلستون شهرت دارد. این مکان از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز نیز محسوب می‌شود و منظره بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای در این فصل دارد.

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت، زیباترین کاخ جهان در دوره صفوی و تنها کوشک باقی مانده از منطقه چهار باغ اصفهان از این دوره است.

این کاخ در پارکی زیبا قرار دارد و نامش در فهرست آثار ملی ایران دیده می‌شود. سبک معماری کاخ هشت بهشت اصفهان با دیگر سازه‌های این شهر متفاوت است.

عمارت‌های تو در تو، تزئینات خاص و تماشایی این بنا و باغ اطراف آن باعث شد تا جهانگردانی که در دوره صفوی از این باغ دیدن کرده‌اند آن را با عبارت «فرح‌انگیزتر از مجلل‌ترین کاخ‌های ممالک اروپایی» توصیف کنند.

کاخ هشت بهشت اصفهان

میدان های معروف اصفهان

اگر از بیشتر کسانی که به اصفهان سفر کرده‌اند بخواهید که بدون فکر کردن یکی از جاذبه های تاریخی اصفهان را نام ببرند؛

قطعا بیشتر آنها به عنوان گزینه اول، به یکی از میادین معروف اصفهان یعنی نقش جهان اشاره خواهند کرد. اما این میدان تنها میدان معروف این شهر نیست. در ادامه، برخی از معروف ترین میدان های اصفهان را معرفی خواهیم کرد.

میدان نقش جهان

در اصفهان، تقریبا همه راه‌ها به میدان نقش جهان، ختم می‌شوند! میدانی بزرگ با حال و هوایی تاریخی و خاص که معماری آن چشم‌های شما را به خود خیره می‌کند.

مطالب مرتبط: چادر برزنت

نام میدان نقش جهان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از میدان‌های بزرگ دنیا است. نقش جهان برای خودش یک دنیای کامل است.

با حضور در این میدان می‌توانید خرید کنید، از کالسکه‌سواری لذت ببرید، عکس‌های زیبا بیندازید و در یکی از کافه‌های آن قهوه‌ای میل کنید.

نقش جهان که امروزه به نام میدان امام هم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای تاریخی است که دور تا دور آن جاذبه‌هایی همچون کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سردر قیصریه، بازار قیصریه، دروازه های چوگان، توحید خانه و … قرار دارد و از جاهای دیدنی اصفهان در شب هم محسوب می‌شود و زیبایی خیره‌کننده‌ای در هر ساعت از شبانه‌روز دارد.

میدان نقش جهان

میدان عتیق اصفهان

در نزدیکی میدان نقش جهان، میدان عتیق اصفهان یا کهنه میدان اصفهان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط: چادر مسافرتی

این میدان که حالا آن را به نام میدان امام علی اصفهان می‌شناسند؛ تاریخی غنی دارد و ظاهری نو و مدرن! میدان عتیق در دوره سلجوقیان ساخته شد و در دوران خود از رونق بسیاری برخوردار بود. با ساخت میدان نقش جهان، این میدان کم کم از رونق افتاد و امروزه تلاش‌هایی برای احیای آن انجام شده است.

میدان عتیق، معماری شبیه به میدان نقش جهان و ساختاری شبیه به ذوزنقه دارد.

این مجموعه تاریخی در نزدیکی اماکنی همچون مقبره هارون الرشید و محله‌های جوباره، طوقچی و دردشت قرار گرفته است.

میدان عتیق اصفهان

مساجد تاریخی اصفهان

مساجد تاریخی در اصفهان، حکم تیری را دارند که دو نشان را هدف گرفته‌اند؛ هم جاذبه‌ای دیدنی هستند و هم جایگاهی برای عبادت. با شروع دوره اسلامی در ایران، مساجد بسیاری در اصفهان ساخته شدند اما پیشینه بیشتر آنها به دوران صفویان باز می‌گردد. در اینجا نگاهی داریم به مساجد اصفهان که دارای ارزش بالای تاریخی هستند.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان و اثری با ارزش از دوره حکومت صفویان است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

مسجد امام، نماینده‌ای تمام عیار از هنر قرن‌ها مسجدسازی در ایران است و بسیاری از مساجد ایرانی با الگوی این مسجد، ساخته شده‌اند.

این مسجد در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بخشی از مجموعه میراث جهانی نقش جهان هم به شمار می‌‍‌‌آید.

مسجد امام اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران است که نزد گردشگران داخلی و خارجی، محبوبیت بسیار زیادی دارد. این مسجد، سوژه محبوب بسیاری از عکاسان است و نمای بیرونی و گنبد نخودی رنگ آن توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. معماری بی‌نظیر این مسجد و تزئینات و کاشی‌کاری‌های آن، بی‌بدیل است.

گنبد این مسجد عنوان مدورترین گنبد جهان را دارد و یکی از زیباترین گنبدهای دنیا به شمار می‌رود. یکی از شگفتی‌های مسجد شیخ لطف الله نبود مناره در کنار گنبد و نبود شبستان در بنای مسجد است.

وجود تونل مخفی، نورپردازی با روزنه‌های گنبد و وجود پله در ورودی مسجد، از دیگر نکات قابل توجه در معماری مسجد شیخ لطف الله هستند.

این بنای زیبا از جاهای دیدنی اصفهان در روز محسوب می‌شود، به این خاطر که زیبایی خیره کننده این مکان و جزئیات زیبای آن در نور روز جلوه‌ای دیگر دارد.

مسجد جامع اصفهان

یکی دیگر از مساجد معروف و تاریخی اصفهان، مسجد جامع اصفهان است. این مسجد در بافت قدیمی شهر و بازار اصفهان قرار گرفته و نامش در لیست قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای مذهبی ایران قرار دارد.

اهمیت و ارزش بالای مسجد جامع اصفهان، دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به وجود کتیبه‌های ارزشمند و گچ‌بری زیبای محراب این مسجد در دوره ایلخانی اشاره کرد. نام این مسجد نه تنها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، بلکه نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم می‌خورد.

مسجد جامع اصفهان

کلیساهای تاریخی اصفهان

شهر اصفهان از دیرباز تاکنون یکی از شهرهای مورد علاقه ارامنه برای زندگی بوده و هست.

در این شهر کلیساهای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها اکنون به یکی از جاهای دیدنی و مهم این شهر تبدیل شده‌اند. بد نیست با بعضی از این کلیساها، آشنا شوید. کلیسای بیت اللحم را می‌توان هم از نظر نقاشی‌های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان دانست.

به خصوص اینکه دارای بزرگ‌ترین گنبد در میان کلیساهای محله جلفا اصفهان است. روزنامه دیلی تلگراف در مقاله‌ای که در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داد.

موزه و کلیسای وانک

کلیسای وانک، یکی از ۱۳ کلیسای اصفهان و بزرگ‌ترین کلیسای شهر محسوب می‌شود. تلفیق سبک معماری، هنر ایرانی و ارمنی در این کلیسا جلوه‌ای خاص دارد و شاید به همین دلیل است که وانک به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای ایران شناخته می‌شود.

نقاشی‌های روی دیوارهای کلیسا بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند و هر یک داستانی مذهبی و تاریخی را روایت می‌کنند.

وانک در منطقه جلفا قرار دارد و با نام دیر آمنا پرگیچ مقدس هم شناخته می‌شود. در حال حاضر این کلیسا، مرکز خلیفه‌گری ارمنیان ساکن اصفهان و جنوب ایران است و خلیفه ارمنیان در آن اقامت دارد.

مجموعه موزه و کلیسای وانک از بخش‌هایی همچون کلیسا و صحن اصلی، کتابخانه، دیر، اتاق‌های مخصوص اسقف‌ها، موزه، تالارهای اجتماعات، برج ساعت و … تشکیل شده است.

در موزه این کلیسا آثار قابل توجهی به نمایش درآمده که از جمله آنها می‌توان به نسخ خطی ارزشمند، نخستین دستگاه چاپ در ایران، تار موی منقش به جملاتی از کتاب مقدس یهودیان و … اشاره کرد.

موزه و کلیسای وانک
پست قبلی

چرا از چادر ماشین استفاده کنیم؟

پست بعدی

آشنایی با پارکینگ ویلا با پوشش پارچه ای PVC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهر برزنت

ما شما را با انواع کاربرد برزنت آشنا خواهیم کرد.

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
مشاوره شبانه روزی