وبلاگ

مناطق دیدنی مشهد

مناطق دیدنی مشهد

مناطق دیدنی مشهد، این روزها جاهای دیدنی مشهد در زبان بسیاری از گردشگران می‌چرخد. این شهر در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در زمینه گردشگری داشته است.

همین رشد جاذبه های گردشگری و امکانات تفریحی موجب جذب گردشگر بیشتر شده است.

اگر به مشهد سفر می‌کنید پس از زیارت حرم امام رضا(ع) به‌سراغ مکان های دیدنی و جاهای تفریحی مشهد هم بروید.

اماکن مقدس در جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از آن شهرهایی است که به جاهای دیدنی زیارتی خود شهرت دارد. پس اول از همه به جاهای زیارتی این شهر دیدنی سر بزنیم.

حرم امام رضا(ع)، معروف‌ترین جای دیدنی مشهد

مرکز کانونی مشهد حرم امام رضا(ع) است. برخی از افراد در سفر به مشهد تنها به زیارت امام رضا(ع) می‌روند و از معنویات این حرم لذت می‌برند. از سوی دیگر داخل صحن و حرم زیبایی‌های فراوان خود را دارد.

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد مسجد گوهرشاد است. مسجد گوهرشاد هم در فاصله بسیار کمی از حرم امام رضا(ع) واقع شده است. مسجد گوهرشاد از آثار تاریخی دوران تیموری است.

دیدنی های مشهد مسجد گوهرشاد

گنبد مسجد گوهرشاد ۴۱ متر و هریک از مناره‌های مسجد ۴۳ متر ارتفاع دارند. ایوان مقصوره، تابلوی هنرنمایی هنرمندان دوره تیموری است.

کتیبه بایسنقر در همان ابتدا در ایوان مقصوره جلب توجه می‌کند. کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای این ایوان، از دیگر جذابیت‌های مسجد گوهرشاد است.

گنبد سبز از جاهای دیدنی مشهد

گنبد سبز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی مشهد است. این گنبد در نزدیکی حرم امام رضا(ع) واقع شده است و تقریبا ۱۰ دقیقه با ماشین باهم فاصله دارند. گفته می‌شود این گنبد متعلق به آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استرآبادی از عرفای بنام است. گنبد بیشتر از آنکه سبز باشد، آبی مایل به سبز است. تفاوتی ندارد در کدام اقامتگاه یا هتل مشهد ساکن باشید، از هر جای مشهد به‌سادگی می‌توانید به گنبد سبز دیدنی این شهر زیارتی بازدید کنید.

مسجد ۷۲ تن

درباره این مورد از جاهای گردشگری مشهد یعنی مسجد ۷۲ تن مشهد و قدمت آن نظریه‌های متفاوتی وجود دارد.

برخی معتقدند مسجد ۷۲ تن را خواجه نظام‌الملک بنا کرده و با نام مسجد جامع نوغان شناخته می‌شده است.

گروهی دیگر نیز بر این باورند که این مسجد، مسجد سنی های مشهد بوده و در سال ۸۵۵ هجری قمری ساخته شده است.

عده‌ای نیز می‌گویند که این مسجد آرامگاه امیر غیاث‌الدین شاه ملک تیموری است. در هر حال این مسجد یکی از دیدنی های مشهد است که سرزدن به آن خالی از لطف نیست. تماشای کاشی‌کاری‌ها، معماری و گنبد زیبای این مسجد به شما آرامش می‌دهد.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

لوکیشن مسجد ۷۲ تن در گوگل مپ

آرامگاه پیر پالاندوز از جاهای دیدنی مشهد

از دیگر مکان های دیدنی مشهد می‌توان به آرامگاه پیر پالاندوز اشاره کرد. این آرامگاه در نزدیکی حرم امام رضا(ع) واقع شده است. این مکان آرامگاه عارفی به نام محمد عارف عباسی است. ازآنجایی‌که بنای آرامگاه در دوران صفویه ساخته شده، آثار معماری این دوره را می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان مشاهده کرد.

جاهای دیدنی مشهد پیرپالاندوز

ازجمله زیبایی‌های آرامگاه پیر پالاندوز می‌توان به گنبد پیازی‌شکل آن اشاره کرد. انوع رنگ‌های آبی که در کاشی‌کاری‌های گنبد به کار رفته آرامش فوق‌العاده‌ای به بیننده منتقل می‌کند. کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ و زیبایی که در دیوارهای آجری ساختمان به کار رفته، این آرامش را تقویت می‌کند.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا

لوکیشن آرامگاه پیر پالاندوز روی گوگل مپ

کلیسای مسروپ مقدس

در سفر به مشهد حتما از جاذبه‌های مذهبی هم دیدن کنید. کلیسای مسروپ مقدس از دیگر مکان های دیدنی مشهد است. البته این کلیسا در بین مردم بیشتر با نام کلیسای مریم مقدس شناخته می‌شود. کلیسای مسروپ مقدس در خیابان جانباز واقع شده است.

دیدنی های مشهد کلیسا مسروپ مقدس

این کلیسا را ارامنه ساکن مشهد در سال ۱۹۴۱ ساخته‌اند. وسعت این مکان مقدس چندان زیاد نیست و در حدود ۳۰۰ مترمربع است. دو گنبد مخروطی‌شکل با صلیب‌های کوچکی که بر روی‌شان قرار دارند، از دور نشان‌دهنده کلیسا هستند. گفتنی است در حال حاضر مراسم مذهبی گروهی در کلیسای مسروپ مقدس برگزار نمی‌شود.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، میدان دهم دی

لوکیشن کلیسای مسروپ مقدس روی گوگل مپ

مقبره خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع یکی از جاهای دیدنی مشهد برای علاقمندان به اماکن مذهبی و تاریخی است. این مقبره که از نظر معماری و هنری هم موردتوجه قرار گرفته، در اوایل سده یازدهم قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد.آرامگاه خواجه ربیع مشهد، یک گنبد دوپوششی به ارتفاع ۱۸ متر دارد که سراسر آن با کاشی‌کاری‌های ظریف فیروزه‌ای تزئین شده.

فضای داخلی آرامگاه با نقاشی‌های طلایی‌رنگ، کتیبه‌های عهد صفوی و کاشی‌کاری‌های ظریف، فضایی آرام، زیبا و روحانی به خود گرفته که سکوتش آرامش را به قلب‌ دعوت می‌کند. با وجود گذر این هم سال، مردم مشهد و مسافران زیادی به زیارت این آرامگاه می‌روند. جالب است بدانید که باغ‌های اطراف مقبره هم با نام باغ خواجه ربیع، از مهم‌ترین قبرستان‌های شهر و دیدنی های مشهد است.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع

لوکیشن آرامگاه خواجه ربیع روی گوگل مپ

گنبد خشتی از جاهای دیدنی مشهد

گنبد خشتی مشهد جزو جاذبه های گردشگری مشهد است که ساخت اولیه آن در دوران تیموی و تکمیل و تزئین بنا به دوران صفوی و قاجار می‌رسد. این گنبد درواقع مقبره امامزاده سید محمد از نوادگان امام موسی‌ بن جعفر است که به نام گنبد خشتی معروف شده. همان‌طورکه از اسم بنا مشخص است، گنبد مقبره از خشت ساخته شده و از نظر معماری توجه خیلی‌ها را به خودش جلب می‌کند. گنبد خشتی به‌عنوان یک بنای مذهبی- تاریخی در سال ۱۳۴۵ شمسی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، میدان طبرسی

لوکیشن گنبد خشتی مشهد روی گوگل مپ

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت متعلق به عبدالسلام بن صالح بن سلیمان یا اباصلت هروی، یکی از یاران نزدیک امام رضا است. این آرامگاه در جاده مشهد- فریمان ساخته شده و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که خیلی از زائران امام رضا به زیارتش می‌‌روند.

  • آدرس: خراسان رضوی، ۱۴ کیلومتری جاده مشهد به فریمان

لوکیشن آرامگاه خواجه اباصلت روی گوگل مپ

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد یکی از دیدنی های مشهد است که در دسته آثار تاریخی و زیارتی قرار می‌گیرد. این آرامگاه که در دامنه کوه جاده قریمان قرار گرفته، متعلق به هرثمه بن اعین، یکی از یاران امام هشتم است. معماری آرامگاه شامل دو گلدسته کاشی‌کاری در بالای ایوان است. یکی از نقاط قوت معماری این بنا، سقف آیینه‌کاری شده و گچ‌بری‌های زیارتگاه است .

با توجه به توجه زائران به این آرامگاه، در سال‌های اخیر اقادامات مختلفی برای آبادسازی منطقه انجام شد. در حال حاضر اطراف آرامگاه برای راحتی گردشگران اقامتگاه، رستوران و بازارچه ساخته شده.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد (در مسیر مشهد فریمان)

لوکیشن آرامگاه خواجه مراد روی گوگل مپ

مدرسه میرزا جعفر

مدرسه علمیه میرزا جعفر یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است. این مدرسه در ضلع شمالی صحن انقلاب حرم امام رضا قرار گرفته و یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران صفویه است که ویژگی‌های معماری دیدنی دارد. مدرسه میرزا جعفر در حال حاضر بخشی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که دروس حوزوی در آن تدریس می‌شود.

  • آدرس: مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو معروف به مدرسه عباسقلی خان، یک بنای چهار ایوانی دو طبقه است. این مدرسه در حال حاضر از مدارس حوزه علمیه مشهد است که در نزدیکی حرم رضوی قرار گرفته. مدرسه ۱۰۴ حجره و غرفه‌های مشرف به صحن دارد و با کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری تزئین شده است.

مطالب مرتبط: چادر مسافرتی

پست قبلی

تولید روکش لیفتراک برزنتی

پست بعدی

چرا از چادر ماشین استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهر برزنت

ما شما را با انواع کاربرد برزنت آشنا خواهیم کرد.

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
مشاوره شبانه روزی